Η πείρα της ΕΣΣΔ στις σιδηροδρομικές μεταφορές επιβεβαιώνει την υπεροχή του σοσιαλισμού*

*Παρέμβασή του Δρ. Βασίλη Όψιμου, επιθεωρητή εργασίας στην ημερίδα της ΚΕ του ΚΚΕ για τις σιδηροδρομικές μεταφορές

Ο Δρ. Βασίλης Όψιμος, σημείωσε μεταξύ άλλων:

«Μετά τη σύσταση της ΕΣΣΔ (30 Δεκέμβρη 1922), τα ζητήματα της τεχνικής ανάπτυξης των σιδηροδρόμων βρέθηκαν στο επίκεντρο της προσοχής κυβερνητικών φορέων, επιστημόνων και ειδικών. Ξεκίνησαν οι εργασίες για τη δημιουργία νέων τύπων μηχανών έλξης.

Τα τραίνα στην ΕΣΣΔ
Σοβιετική αφίσα του 1939 με γυναίκα μηχανοδηγό

Στις αρχές Νοέμβρη 1924, η πρώτη στον κόσμο ντιζελομηχανή με ηλεκτρικό κιβώτιο ταχυτήτων δοκιμάστηκε στη γραμμή Λένινγκραντ – Μόσχας. Το 1926 άνοιξε το πρώτο ηλεκτροκίνητο σιδηροδρομικό τμήμα στη χώρα (Μπακού – Σαμπούντσι – Σουραχάνι). Το 1925 το συνολικό μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ήδη φτάσει τα 75 χιλιάδες χλμ.

Τα τραίνα στην ΕΣΣΔ
Σοβιετική αφίσα για τον τουρισμό μέσω τραίνου από το Κίεβο

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1920 η Σοβιετική Ένωση μπήκε σε μια περίοδο γιγαντιαίας ανάπτυξης της σοσιαλιστικής βιομηχανίας και συλλογικής οργάνωσης της αγροτικής παραγωγής, που έθεσαν νέα, πρωτόγνωρα καθήκοντα στον κλάδο των Μεταφορών.

Τα τραίνα στην ΕΣΣΔ
Η διαδρομή του υπερσιβηρικού

Το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο του πρώτου πεντάχρονου Πλάνου (1928-1932) ήταν ο σιδηρόδρομος Τουρκεστάν – Σιβηρίας (μήκους 1.442 χλμ), ο οποίος ολοκληρώθηκε το 1930. Το 1931 εισήχθη η ενδοεπικοινωνία στα τρένα, ενώ δοκιμάστηκαν και καθιερώθηκαν νέα συστήματα φρένων.

Τα τραίνα στην ΕΣΣΔ
Σοβιετική αφίσα του 1929 που εντάσσει τις μεταφορές μέσω τραίνων στο πενταετές πλάνο

Στο τέλος του πρώτου Πεντάχρονου, το 1932, ο όγκος των σιδηροδρομικών μεταφορών είχε αυξηθεί κατά 610% σε σχέση με το 1921.(…)

Στα χρόνια του δεύτερου Πεντάχρονου ο όγκος των μεταφορών προϊόντων με τους σιδηροδρόμους υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με το 1932. Ταυτόχρονα, η μεγάλη διόγκωση των γραμμών της εργατικής τάξης στα αστικά κέντρα και στα κατασκευαστικά εργοτάξια αύξησε ραγδαία και την επιβατική μεταφορά (ήδη το 1935 διακινούνταν ανά έτος 5 φορές περισσότεροι επιβάτες σε σχέση με πριν τον πόλεμο)».